torsdag 28 juni 2012

En dag under trädens grönska

Idag satt jag några timmar under trädens grönska i Krusenstiernska trädgården i Kalmar. Jag var inte ensam - dottern och en väninna var med.

Där kan man köpa fika - hembakat bröd, förstås - och ha det gott i största allmänhet. Vi hade handarbetena med. Kan man ha det bättre? (Tack, A-K, för initiativet!)

Trädgården är verkligen en oas mitt i staden. När man sitter där kan man tro att man har förflyttats bakåt i tiden, till ett annat lugn än det som ev. finns nu för tiden.

Men snart blir det full fart (fars) där. I kväll är det premiär för "Hjälten från Kalmarsund", en teaterföreställning med Susanne Reuter, Robert Gustafsson, Per Eggers m.fl. Vi ska se den föreställningen nästa fredag. Det kan inte bli annat än roligt!

För ett tag sedan tog vi en cykeltur, mannen, dottern och jag. Vi cyklade ut mot havet, lite söder om Kalmar, till "Lilla Binga".

Lugnt och fridfullt vid vattnet. Fast lite kallt för ett bad....

.... men perfekt för en liten picnic - trots bromsarna (inte cyklarnas, utan de små surrande bitarna!).

En liten idyll som vi passerade när vi cyklade hemåt.

Midsommarfirandet var lugnt för vår del. En stund vid en fin midsommarstång, med folkmusik och dans. Sedan hann vi äta sill och potatis och jordgubbar på uteplatsen  innan regnet kom.

Det har varit mycket fotboll ett tag (EM i TV, t.ex.) I kväll ska jag se en match live - dottern spelar i ett klubblag här i samhället. De får fint matchväder. Hoppas på vinst gör man, förstås!

I morgon är det marknad som gäller, i Algutsrum på Öland. Det blir väl en och annan karamell, men ingen karusell för min del i alla fall. Kanske lite broderigarn.... vi får se.

Njut av sommarkvällen!

Maria






2 kommentarer:

  1. Åhhh vad många fina bilder du bjuder på ......
    Förstår att ni hade det mysigt i dag .....

    Jag skall också titta på fotboll ikväll men det får bli på Tv ....

    Vi skall ha lite scrappträffar i höst återkommer med datum ........



    Ha det bra
    Många kramar
    //anneli

    SvaraRadera
  2. Tack Maria, för en ljuvlig stund med dej o din söta dotter! Intiativet kom faktiskt från dej i våras, handarbeta i Krusenstiernska, o det lät så mysigt så jag ville uppleva det. O det blev precis så fint som det lät. Jag blev glad när jag såg mannen på benen o jag hoppas verkligen att det blev vinst i fotbollen hos er (o en oskadad kropp idag). Kram
    A-K

    SvaraRadera

b