lördag 22 september 2012

Äppelkaka och korsstygn

Det blev en äppelkaka igår:

Testade ett nytt recept och den blev god. Tänkte dela med mig av det här:

Blanda 4 dl vetemjöl, 2 dl strösocker, 3 tsk bakpulver, 1 tsk vaniljsocker och 1 tsk stött kardemumma.
Häll i 2 dl mjölk och 50 g smält smör. Rör om så att allt blir väl blandat men inte längre. Häll smeten i en smord och bröad form.
Skala, kärna ur och klyfta 3 syrliga äpplen och stoppa ner dem tätt i smeten.
Strö över kanel och socker. Grädda i 175 - 200 grader, drygt 30 min.
Ät med vaniljsås eller glass. Mums!

Idag är det regnigt och ruggigt. Då kan man njuta av en ny korsstygnstidning. Åh, så söta julmotiv det finns! Vill börja genast!

Det följde också med en extra bilaga till tidningen som jag köpte idag. Underbara motiv! Vilken tur att jag snart är färdig med broderiet som jag har hållit på med ett tag.......

Det blir nog en pysselhelg - passar i detta väder.

Önskar dig en fin helg, vare sig du pysslar eller inte!
Maria

3 kommentarer:

  1. Kakan ser jätte smarrig ut , får testa detta någon gång ..........

    Jag har också inne dag idag ..............

    kramar
    //anneli

    SvaraRadera
  2. Hej! Den äppelkakan ska jag baka i veckan. Kul jag har också innedag idag :) Karin

    SvaraRadera
  3. Den kakan såg god ut och lätt att göra, måste testa den idag!

    Förr broderade jag jättemycket och det var korsstygn som gällde. Den tidningen såg spännande ut...

    Ha en fortsatt fin helg!

    Mvh
    Carin

    SvaraRadera

b