tisdag 1 juni 2010

Här är resultatet!

Nu är jag färdig med de två garnnystanen (+ ytterligare två) och här är resultatet:


Det blev ett luffarschack!
Jag blev inspirerad av "evaspysselsida", där hon hade gjutit ett luffarschack i betong - det var jättefint.

Tänkte att man kan ju ha ett i mjukt material också, så jag virkade mormorsrutor (halvstolpar) i garnet "ICE" (Drops), det blev tjockt och stadigt. Virknål 7. Sedan virkade jag ihop det med fasta maskor och virkade också runt det hela med fasta maskor.

Spelmarkerna gjorde jag runda (fasta maskor) - de blev stadigast så.

Mjukt och lätt att ha med sig vart som helst - kanske på stranden i sommar. För det ska väl bli en sommar som ger oss många strandbesök?!




Det är ju väldigt populärt med mormorsrutor nu. Här har jag något i lite mindra skala.

Jag virkade örhängena av 4 deltrådar "Muskat", bomullsgarn.

Man kan också använda moulinégarn eller annat som man tycker passar.

Förutom dessa har jag örhängen i rött, grönt, blått och gult.
De var jätteroliga att göra!
När jag ändå var på gång, gjorde jag broscher och magneter också, då med "helt" Muskatgarn.


Sedan hittade jag ett mönster på en jättesöt virkad väska i en norsk virkbok (tur att jag har bott i Oslo några år): "Hekling i sommertid". Det var så trevligt, så jag gjorde två stycken!
Båda virkade jag i lingarn och fodrade med passande tyg.
Kan vara fint att ha när man bara ska ha något litet med sig till midsommarfesten, t.ex.
Om någon skulle vilja ha mönstret, tror jag nog att jag kan fixa det här på bloggen.
Nu måste jag fortsätta att virka på min multifärgade sommarväska så att den blir färdig snart.
Ha det gott!
Maria

















2 kommentarer:

  1. Men gu´ så fiffigt med ett virkat luffarschack ! Ja, så är det, den ene inspirerar den andre och så blir det hela tiden nya roliga idéer som bara utvecklas och utvecklas.
    Ha en bra dag önskar Eva

    SvaraRadera
  2. Vilka söta väskor!! Och ´trevligt att hitta till din blogg!
    Jag blir verkligen inspirerad!!

    SvaraRadera

b