måndag 14 juni 2010

Lätta och goda kak-rutor

När vi firade Världsstickdagen hade jag faktiskt bakat lite fikabröd. Tjejerna ville gärna ha recepten, så då tänkte jag att det går ju utmärkt att lägga ut dem på bloggen. Här kommer de:

Snabbulle:
12 dl vetemjöl, 6 dl strösocker, 250 g smält smör, 2 msk bakpulver, 2 msk vaniljsocker, 6 dl kall mjölk.

Smaktillsats: kardemumma eller saffran eller ca 1 tsk bittermandelolja.

Rör ihop smeten och häll i smord och mjölad långpanna (stor).
Strö över pärlsocker.
Grädda i 200 grader, 25-30 min. Skär i rutor.


Ljus kladdkaka med nötter:
2 ägg, 3 dl strösocker, 150 g smält smör, 3 dl vetemjöl, ½ tsk bakpulver. Hela hasselnötter.

Rör äggen och sockret med smöret. Sikta ner mjölet, blandat med bakpulver. Häll smeten i en smord och mjölad form med löstagbar kant. Fördela  hasselnötterna över smeten.
Grädda i 175 grader, ca 30 min.
Det går bra att fördubbla smeten och grädda i en liten långpanna.

Var så goda att testa - så får ni en mumsig fikastund sedan. Och det är ju aldrig fel!

I det sammanhanget kan jag citera en jättebra tanke: "En kvinna utan mage är som en säng utan kudde".

Ha det gott!
Maria









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

b