torsdag 17 juni 2010

Virkad midsommarstång

Nu är mitt projekt klart - en virkad midsommarstång! Jag tänkte att det kunde vara kul att testa och jag tycker att resultatet blev riktigt bra.


Vill du också göra en? Du hinner innan midsommar. Här får du beskrivningen:

Jag använde dubbel tråd - en tråd ljusgrön Safran och en tråd mörkgrön Muskat och virknål 4.

Stången:
Lägg upp 4 lm och slut till en ring med 1 sm.
Virka 6 fm om ringen.
Virka 2 fm i varje maska = 12 fm.
Virka 1 fm, 2 fm i samma maska - upprepa varvet ut = 18 fm. Fäst "starttråden".
Virka sedan 1 fm i varje maska runt, runt, till önskad längd. (Jag anpassade längden till ett "Tilda figurstativ" från Panduro.)

Armarna ( 2 st):
Lägg upp 4 lm och slut till en ring med 1 sm.
Virka 6 fm om ringen.
Virka 2 fm i varje maska = 12 fm.
Virka 2 fm, 2 fm i samma maska - upprepa varvet ut = 16 fm. Fäst "starttråden".
Virka sedan 1 fm i varje maska runt, runt till lagom längd.

Kransarna (2 st):
Lägg upp 9 lm och slut till en ring med 1 sm.
Virka 1 fm i varje maska till lagom längd.

Fyll alla delar med vadd. Sy ihop kransarna. Sy fast armarna på stången och fäst sedan kransarna på armarna. Trä stången på ett stativ.
Om man vill, kan man virka små blommor att fästa på kransarna. T.ex så här:

Använd 3 deltrådar Muskat samt en tunn virknål.

Lägg upp 5 lm, vänd och gör 1 sm i den första maskan.
Virka 4 lm, vänd och gör 1 sm i den första maskan (=samma maska som förra varvet)
Upprepa rad två tills du har fem blomblad.

Jag valde att limma fast blommorna på kransarna. Man kan sy fast dem också.

Lycka till - vi hoppas på en härlig midsommarhelg framöver.

Ha det gott!
Maria

3 kommentarer:

  1. Den är verkligen jättefin! Sån borde man göra! Jag satt idag och tänkte på en virkad midsommarstång, så har du gjort en! Lustigt:-) Fast finns det plats bland alla andra projekt..? Nja... Schysst du bjuder på mönstret i alla fall!

    SvaraRadera
  2. Va häftigt...genast börjar det klia i fingrarna:)den där hamnar överst på 2vill göra listan :)Tack för att du bjuder på mönstret.

    SvaraRadera
  3. Vilken fin! Perfekt på det dukade midsommarbordet :)

    SvaraRadera

b