tisdag 1 juni 2010

Snart nationaldag





Nu är det snart nationaldag. Här i Sverige kommer det väl aldrig att bli så festligt firande som 17:e maj i Norge. men man kan väl göra sig en flagga och vara glad över att man får bo i detta land. vi har det ju faktiskt ganska bra.

Jag stickade en flagga i "Paris", bomullsgarn. Stickor 4, rätstickning. Lade upp 28 maskor, stickade 9 maskor i blått, 5 maskor i gult och sedan 14 maskor i blått igen. Använde två blå nystan för att det skulle bli snyggare vid färgbytena. Man får bara komma ihåg att korsa trådarna om varandra vid färgbytena så att det inte blir hål mellan blått och gult.
Antal varv: 16 v blått, 8 v gult, 16 v blått.

Sedan virkade jag en flaggstångsknopp: 7 lm, ta ihop till en ring. Virka i fm i varje m, 3 varv. Virka sedan i fm i varannan m och ta ihop toppen.

Till flaggstång använde jag ett "Tilda" figurstativ från Panduro hobby.

Så nu är det bara att stämma in i "Du gamla, du fria..."

Ja, tänk att vi redan är inne i juni månad!

Jag har en jättemysig väggalmanacka med bilder av Birgitta Lindblad.

Detta är juni månads bild. Jag tycker att den är så skön! Hoppas verkligen att värmen kommer snart, så att man kan känna att det faktiskt är sommar. Efter den långa och snörika vintern behöver man en härlig sommar!




Jaha, här ligger det några garnnystan och väntar. Hmm. Vad kan
det bli av dem då?
Jo, jag har en liten idé, hi-hi. Hoppas att det funkar att få till det som dök upp i min tanke. Nåja, jag har lite tid på mig........
Så småningom hoppas jag kunna visa resultatet.
Till sist ett litet tänkespråk:
"Vårda det som ger dig livslust!"
Ha det gott!
Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

b