torsdag 3 juni 2010

Jag vann!


Tänk att jag vann!
För några dagar sedan var jag in på mormorsbod.blogspot.com och där firade "mormor" ett år som bloggare, med att utlysa en liten tävling. Man skulle skriva ett inlägg och ange tre favoritfärger som man skulle vilja ha på sitt armband vid ev. vinst. Jag tänkte att det kunde vara lite kul - och så fick jag meddelande idag att jag hade vunnit.Så glad jag blev!
Mina favoritfärger? Röd, limegrön och gul - sådana blir i alla fall jag glad av.
Så om några dagar dimper det ner ett trevligt paket i min postlåda, med ett fint armband från "mormor". Tack!

Tänkte passa på att tipsa om några böcker så här inför sommaren.

Eftersom jag älskar garn, stickning och virkning m.m. har jag några speciella favoriter där berättelserna utspelar sig i sådana kreativa miljöer.




Den första heter "Livets aviga och räta" och är skriven av Kate Jacobs (Damm förlag). Den handlar om en kvinna som driver en garnbutik med stickcafé i New York, och de personer som finns i hennes närhet och omgivning. Tillvaron går både upp och ner i dessa personers liv, som det ju gör för de flesta av oss. En varm roman om stickning och kvinnors vänskap.
Kan verkligen rekommenderas!

En annan favorit på samma tema är faktiskt fyra böcker (hittills).

De är skrivna av Debbie Macomber (Harlequin) och handlar om Lydia som har en garnaffär i Seattle - hon har också stickcafé och stickkurser. Hon träffar människor - främst kvinnor, men också några män - och får nya vänner. Det är inte bara solsken, utan ibland ganska mörka moln på livshimlen. Men det mesta ordnar upp sig.


Böckerna heter: "Butiken på Blossom Street"; "Tillbaka på Blossom Street"; "Drömmar på Blossom Street" samt "Sommar på Blossom Street". Rekommenderas!



Så har jag ytterligare en favorit (en hel serie) och det är böckerna om Mma Ramotswe i "Damernas detektivbyrå". Jag gillar deckare - dock inte de mest bloddrypande - och det här är på sätt och vis en sådan. Fast livstempot är mycket lugnare och "fallen" är kanske inte de mest vanliga, som vi är vana att tänka oss det hela.
Men det är så skön atmosfär i bäckerna - och lite spirande romantik också!
Författare: Alexander MacCall Smith.
Jag läste ett visdomsord en gång: "Den som äger en trädgård och en boksamling saknar inget". Man skulle dock kunna tillägga "garn och stickning" så blir det fullkomligt!
Ha det gott!
Maria











1 kommentar:

  1. Grattis till vinsten! Ditt färgval är superhäfftigt!
    Ååå ser att du också läser Debbie Macomber. Absolut en av mina favoriter:-)

    SvaraRadera

b