tisdag 27 juli 2010

Bärskörd, saft och kaka

Nu är det verkligen dags att ta vara på bären i trädgården! Vi får alltid så mycket röda vinbär och krusbär. Svarta vinbärs-buskarna är inte så gamla, men de börjar ge en hel del bär, de också. Härligt!

Igår afton plockade jag en del röda vinbär - grenarna var alldeles tunga av klasar! Det blev en kaka och här kommer receptet - den är superlätt och jättegod!

Vispa 2 ägg med 1½ dl socker. Rör sedan ner 1½ dl vetemjöl. Häll smeten i en smord form. Strö över 1½ dl bär, hyvla över smör så det täcker samt strö pärlsocker överst.
Grädda i 200 grader ca. 30 min. Servera med grädde eller vaniljsås eller glass.
Mums!
Jag plockade också lite svarta vinbär och blandade dem med de röda som jag inte behövde till kakan.

Det blev två flaskor (nästan) saft. Fler lär det bli framöver, för det finns många bär kvar på buskarna. Härligt att ha under hösten och vintern - och nu på sommaren också. Man känner sig rik när man har gjort något sådant, tycker jag.

Ha det gott!
Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

b