torsdag 23 september 2010

Bättre med tjockt än tunt

Nu ligger min halvfärdiga, "besvärliga" ( i mitt tycke) mohairväst i skamvrån. I stället har jag tagit mig an en härlig kofta i Eskimo.

                                            Så här ser den ut - Drops mönster 123 - 25.

Så här långt har jag kommit hittills. Men med detta tjocka garn och stickor nr 8, går det ganska fort framåt.

Nu är den första halsduken i "papegojgarnet" färdig. Av 4 nystan blev det drygt 160 cm halsduk.

Och så har jag börjat på den andra. Planen är att det ska bli fyra stycken i olika färgställningar. Roligt garn i härliga färger, och garnet växlar mellan tjockt och tunt, så det blir lite "bubbligt".

Har också börjat sticka en sjal av garnet som jag köpte i göteborg (Zauberball). Bara rätstickning, till denna valde jag stickor nr 6. Ett härligt garn med olika nyanser och "randningar" i tvinningen.

På måndag ska jag ha en temakväll här i butiken: Sticka dominorutor. Så jag har börjat förbereda litegrann. Lite rolig metod att sticka rutor som stickas ihop.

Har ni kollat in "Hemmets Journal" nr 38? Där finns denna härliga virkade filt. Ett antal rutor.....men den är jättefin!

Idag är det höstdagjämning. Nu smyger sig mörkret på mer och mer. Men då kan man tända ljus - både för sig själv och andra.

Ha det gott!
Maria

6 kommentarer:

  1. Håper du vil blogge om dominostrikk etter mangdagens temakveld. Det må jeg se og lære:)

    SvaraRadera
  2. Men den filten...är inte det garnstudios mönster? För jag känner igen den. Jag va nästan säker på det...jaja. Du har så mkt på gång, ser jag! Säljer du lite färdigstickade saker i butiken också? Zauberball har jag inte sett i verkligheten ännu, men det låter spännande!

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar färg på koftan! Ska bli roligt att se resultatet :)

    SvaraRadera
  4. Mycket fin kofta, hoppas den blir bra, och tack för alla lyckönskningar. Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  5. Du har alltid så mycket på gång, att du bara hinner med. Hos mig verkar de idéer som finns för det mesta stanna kvar inne i huvudet...

    SvaraRadera
  6. jag får hålla med en av de som kommenterat innan: vad mycket du har på gång hela tiden och grejar med, kul :)

    önskar jag kunde sticka en sån kofta... men jag kan inte sticka efter mönster och sånt, måste lära mig så småningom, finns ju såå mkt fint att göra och så blir det ju mer personligt om man gör det själv än köper samma som alla andra.

    filten var ju superfin!!

    SvaraRadera

b