torsdag 9 september 2010

Nytt garn och lite småplock / New yarn and small things

Kolla in en av de nya färgerna i "Fabel":

Check out one of the new colours in "Fabel":

Ljuvliga lila nyanser! Jag blir så frestad att göra något av detta, men jag har ju en del andra projekt på gång, så jag får skärpa mig ett tag.

Lovely violet colours! I feel temptated to start knitting something with this yarn, but I already have some projects going, so I must wait.

Fick en idé hur jag kan visa armbanden i butiken. En tom, lagom vid glasflaska. Lite smart, tycker jag. Här var ju inte bakgrunden så fin (fotot är taget i köksavdelningen i butiken), men man ser ju armbanden i alla fall.

I got an idea how to show the bracelets in my shop. An empty glass bottle of suitable size. Rather smart, I think.

Passade på att virka ytterligare några armband när jag ändå var "på G". Här sydde jag fast små pärlor längs med hela mittpartiet....

I made some more bracelets. Here I put some small pearls in the middle of them....

.... och så testade jag hur det blir att göra ett tvåfärgat armband enligt mitt eget mönster. Det blev väl ganska ok.

..... and I tested how it looks with two colours on my own bracelet. Rather ok.

I morgon eftermiddag åker vi till Göteborg. Min svåger fyller år. Detta grattiskort ska han få. Och eftersom han är född 1955 och alltså fyller 55 år, så tyckte jag att texten passar alldeles ypperligt.

Tomorrow afternoon we are going to Gothenburg. My brother in law is celebrating his 55th birthday. I made this card for him.

Ett besök i Göteborg innebär en heldag på Liseberg - dotterns stående önskemål. I år får en kompis följa med, så de kan åka "hej vilt" medan vi "äldre" kan strosa runt och njuta av tillvaron. Jag ska försöka hinna med en sväng på stan också.

A visit to gothenburg means a hole day in Liseberg, the big amusement park - our daughters request. This year she takes a girl friend with her, so they can run merry-go-rounds and other funny things while we "elderly" can walk about and enjoy the park. I want to take a "round" in some shops, too.

I eftermiddags hade jag fem damer här, som ville lära sig att kroka. Det var roligt att få visa den tekniken. Jag trodde nog att många äldre redan kunde detta, men så var tydligen inte fallet. Och man blir ju aldrig för gammal för att lära sig....

This afternoon I had five ladies in the shop and they wanted to learn how to "hook". I thought that many elderly women already knew how to do this, but I was wrong. And you are never to old to learn....

Nu ska jag börja att sticka den andra Eskimo-vanten, så det så.

Now I will start with the other mitten in Eskimo.

Ha det gott!
Maria

8 kommentarer:

  1. Men vad hände? jag skrev en kommentar som aldrig poppade upp här? hmm

    SvaraRadera
  2. Önskar dig en trevlig och solig helg i Göteborg!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Fabel var det garnet jag stickade mina första sockor i =) & lila är ju min färg så de kanske får bli ett par nostalgisockar ;) Tack för tipset =)

    SvaraRadera
  4. Hej på dej Maria!

    Man blir alltid så uppiggad då man öppnar din blogg! Massor av läckra alster! Kul idé med flaskan och praktisk!

    Lämpligt att omge sig med garner i läckra färger denna gråa fredag ;-)

    SvaraRadera
  5. Så smart og vise frem armbåndene ved bruk av en flaske:) Nå har dere laget mye fint.

    SvaraRadera
  6. Så kul at se allt du skapar! Söta armband....och Lambert! Wow...sååååläcker :)
    Usch...nu frestar du med garn igen. Fast garn är nyttiga fibrer!

    SvaraRadera
  7. Vilket häftigt kort !!! Det nya Fabelgarnet är häftigt . Och NU har jag sett en strumpa i verkligheten( Drops) som stickas utan krånglig häl. Den kommer att bli min modell. Måste bara bli klar med en massa annat innan.
    Hoppas du har haft en trevlig helg.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. fint garn och fina grejer du virkat :)

    kortet var tjusigt också!

    har en kroknål men har inte provat det ännu, hoppas jag får tid till det snart.

    SvaraRadera

b