måndag 27 september 2010

Helgglimtar

Den gångna helgen har innehållit diverse aktiviteter. Lördagen var härlig - vi satt ute och fikade på eftermiddagen! Söndagen var mulen och blåsig, plötsligt var det höst. Då tittade vi på dottern som spelade sin sista fotbollsmatch för säsongen. Hennes lag vann med 5-2 och kom totalt 3:a i sesrien. Det var väl bra gjort!

Min väninnas dotter har fotograferat till min hemsida. Nu har jag gjort ett tackkort till henne, som ska överlämnas vid något lämpligt tillfälle.

När jag skulle skala potatis till lördagens middag, hittade jag den här "knölen". En hjärte-potatis! Dottern ville självklart ha den när vi sedan skulle äta. Det fick hon gärna.


                                     Vad är nu detta? Jo, det är ett lock från en vaniljsocker-burk....

.... och om man vänder det upp och ner, passar det perfekt till en läskburk! Tipset har jag fått från min bror och svägerska. Jättesmart!

Jag har börjat blanda egen müsli. Tycker att det blir gott och tror nog att det blir billigare än att köpa färdig. Här är det corn flakes, rice krispies, solroskärnor, linfrön, havregryn och russin.

Medan vi är kvar i köket så kan jag berätta att jag hade bestämt mig för att baka i helgen - det blir så sällan numera. Jag tycker om att baka, så det var trevligt att det blev av. Här ligger grahamsbullarna....

.... sedan blev det kardemummabullar, ett par limpor och chokladmuffins. Härligt att fylla förråden litegrann.

Det blev lite nystande också. Här är det entrådiga ullgarnet som jag färgade tidigare i höst.

Sedan satte jag härvan som jag köpte i Skåningsmåla (hos angoragetterna) på försommare, på nystvindan. Men titta, så det ser ut! Det hänger ju en massa "avklippta" trådar från härvan! Och den är väldigt trassligt härvad. Jag började att nysta, men det var ju hopplöst. Så besviken jag blev! Detta måste jag lämna tillbaka och få en ny i stället!

Som "tröst" åkte jag till Pressbyrån och köpte en korsstygnstidning. Den var fylld av julmotiv - det känns lite tidigt att börja med det nu, men det blir kul att ha så småningom...

.... dessutom fanns det med ett litet julhäfte med ytterligare mönster. Sådant är ju aldrig fel!

Trots att det nu känns som "riktig" höst, blommar det fortfarande fint i trädgården. Jag plockade in några blommor som fick pryda matbordet under helgen. De pryder verkligen sin plats!
Någon har sagt: "Man ska unna sig blommor, precis som gott kaffe och god choklad."
Så nu tänker jag ta mig en kopp kaffe och en bit god choklad i denna grå förmiddag.
Hoppas att du också får något gott idag.

Maria

8 kommentarer:

  1. Oj vad mycket du har hunnit med i helgen. Det är kul med potatis...i affären ser de så släta och likformade ut ...och när man plockar upp sina egna kan de ha allehanda former Gulligt med hjärtat. Nu fick du mig att tänka på bakning. Här är tomt på kaffebröd i frysen (men det finns ju lite annat !!!!). Måste också baka bullar en dag. Det räcker nästan med det om någon kommer på fika.
    Jag är fortfarande matt efter gårdagen . Men nu ska här sorteras. Ha en bra måndag. Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Fiffigt med locket :-)

    Hade syrran på besök i helgen och hon ställde sig och bakade kanelbullar med barnen. Mycket uppskattat av oss alla :-)

    SvaraRadera
  3. Så smart og bruke lokket på boksene:) Da lærte vi noe nytt i dag også:) Det er leit når garnet ikke er slik man forventer, men det går nok bra og bytte det. Deilig bakst du har laget også.

    SvaraRadera
  4. Så smart med locket! Måste jag testa nån gång. Jag brukar också blanda till min musli, och ofta köper jag en såndär fruktmusli, sen blandar jag ut den med rågflingor och havregryn, så det inte blir så sött. Det är billigt! O gott såklart :-) Kram

    SvaraRadera
  5. ÅÅh vad du har varit duktig i helgen!! Jag måste också ta mig samman snart och få till lite bakat.
    Det är ju himla gott!!

    SvaraRadera
  6. Ja, nu känns det lite som om man måste passa på att njuta av sina trädgårdsblommor, de kan ju vara borta vilken natt som. Här blommar fortfarande dahlior och aster, kanske dax att plocka in en bukett...

    SvaraRadera
  7. Vad mycket fint du visar på din blogg! Tackkortet du gjort till din väninnas dotter är helläckert. Locket på burken var ett bra tips!

    SvaraRadera
  8. Hej du vilket läckert inlägg! Här bjuder du minsann på det ena goda tipset efter det andra.
    Är det inte något skådebrö´ så är det något gott att titta på...

    Det där läsk/öltipset måste jag bara prova, nu gäller det att tömma en vaniljburk ;-)

    SvaraRadera

b