onsdag 1 september 2010

Ny stickbok/New knitting book

Igår var det lite "garnvisning" på stickcaféet. En av kvinnorna hade med sig en hel kasse med växtfärgat garn.

Yesterday, in my knitting café, one of the women showed us some plant dyed yarn.

Hon hade deltagit i en växtfärgningskurs för många år sedan, men sedan hade garnet bara blivit liggande. Nu är hon sugen på att börja sticka av det. Vi gav henne många förslag - hon bestämde sig för att gå hem och fundera på saken.

She hade dyed this yarn many years ago, but had not used it. Now she wants to knit something. We gave her many suggestions and she decided to go home and "sleep on it".

Detta är mitt senaste inköp när det gäller stickböcker. Den innehåller många fina mönster.

This is my latest knitting book that I have bought. There are many beautiful patterns in it.

Bl.a. en "vävstickad" halsduk. Den ser spännande ut, måste testa detta någon gång.

A "weaveknitted" scarf, I must knit one some day.

                                               Den mössan var lite läcker, tycker jag.

                                                                    A cute cap.

                                               För att inte tala om denna "cirkelcape".

                                                Not to speak of this "circle cape".

                                         Och så finns det en hel del tips på virkade dekorationer.

                                               And there are a lot of crochet decorations.


Nähä, nu får jag sätta igång med lite förberedelser. På måndag ska jag ha en temakväll i butiken: Virka smycken. Så jag får ta tag i virknålen och fixa några tips till deltagarna.

Well, now I must get started with some preparations. On monday I will have some women in my shop making crochet bracelets, earrings and such.


Första dagen i september. Hög luft, lite sol, höstblommor på gång. Ganska angenämt.
Ha det gott!
Maria

6 kommentarer:

  1. Så flott plantefarget garn - håper hun får laget noe av det:) Den boka ser bra ut. Jeg likte godt det skjerfet med knapper på. Kanskje på tide å få brukt noen av de mange knappene man har:))

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det en underar höstdag!
    Hur långt innan behöver man anmäla sig om man vill vara med på en temakväll?

    SvaraRadera
  3. Garnet har anlänt :-) Åhhh vilka underbara färger, de är ju helt perfekta till mina bilar, och garnet är ju helt otroligt bra att virka med. Toppen-nöjd!!!
    Vad rolig temakväll du ska ha, du är påhittig du. Det är klart att det är en stor fördel om du gör sådant för att få fler kunder :-)
    Ha det fint med virknålen.
    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  4. Det e härligt med växtfärgat! Kul boken verkar :-)

    SvaraRadera
  5. Hej på dej Maria

    Hur är det med dig idag? Bättre med förkylningen?

    Det är gott gry i tillverkar dig iallafall. Gillar också sådana här böcker. Brukar låna hem en bunte och sedan njuta bilderna ;-)

    SvaraRadera
  6. Nu har jag äntligen hittat nån som kan hjälpa mig (hoppas jag). Jag har letat som en galning på nätet efter mönstret till cirkelcapen men inte hittat det. Inte finns boken på vårt bibliotek heller. Jag undrar om du kan/ vill/ har lust att hjälpa mig med vilken stl på stickorna som används, antal maskor samt hur man ökar. Jag skulle bli väldigt tacksam om du kunde hjälpa mig- men förstår om du inte vill- så jag chansar. Tack på förhand. Mvh Syrrans Virknål (Mia).

    SvaraRadera

b