måndag 20 september 2010

Stickpåse och valhalsduk

Jaha, så var valet överstökat och det var väl ok - fast synd att SD kommer in i riksdagen. Man får hoppas att alla övriga tar fram sina klokaste tankar så att vi får fortsätta att leva i ett mänskligt Sverige.

Under valvakan stickade jag en halsduk. Garnet kommer från gården Skåningsmåla där jag var på studiebesök på försommaren. Angoragetterna har bidragit till detta underbra garn. Halsduken blev 150 cm lång.

                                         I lördags tog jag äntligen tag i sömnaden av stickpåsen....

                                          ... och först sydde jag en innerpåse.

                                          Sedan sydde jag en yttre påse/väska...

                                           ... och den blev jag riktigt nöjd med.

Här får man plats med garn, stickor, mönster m.m. Jag hoppas att mottagaren ska bli glad.

Jag har ju hållit på att sticka en sjal i entrådigt ullgarn från Ullcentrum. Använde stickor 4. Nu är den färdig.

Jag virkade två varv med luftmaskbågar längs kanten. Det blev en liten "piff", tycker jag.

På tal om Ullcentrum så kunde jag inte låta bli att köpa ett par härvor med entrådigt ullgarn när jag tittade in där härom dagen. Sjalmaterial.

Nu har jag precis sytt ihop mössan som jag stickade på i slutet av förra veckan. Den var rolig att göra - bara räta och aviga.

I mina gömmor hittade jag två nystan av samma sorts garn som jag använde till mössan. Så nu blir det en till.

Dessutom hade jag några nystan av detta garn - har minst två av varje färg - som jag hade inhandlat förra året. Det blir nog några härliga halsdukar av det.

Här är det en grå dag idag. Men den kan ju alltid lysas upp av ett leende. Och tänk: "Alla människor ler på samma språk".

Ha det gott!
Maria

6 kommentarer:

  1. Hur mycket hinner du egentligen !!!!!!! Otroligt !! Halsduken blev verkligen ljuvlig. Och allt annat också. Blev full i skratt när jag läste din rubrik....valhalsduk. Hos mig blev det en valsjal. Undrar hur mycket stickat/virkat det tillkom i vårt land under valnatten ???
    Ha en bra måndag !! Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Jättesnygg halsduk! Visst är det öglemohairen? Räckte en härva så långt? Tuff & praktisk väska också.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Här var det fart på stickorna minsann! Och sicken tjusig stickpåse! :)

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig energi din blogg ger. Kom gärna in till mig och tävla om chabby chic tavlan. Jag behöver lite PR.

    SvaraRadera
  5. Halloj Maria Regn ute sol inne sol i hjärtat sol i sinne...

    Så läckra alster du gör... och många...

    Speciellt sjalen är jättevacker den föll vekligen mig på läppen! ;-))

    SvaraRadera

b