tisdag 28 september 2010

Innehållsrika dagar

Igår kväll var det Temakväll här i min butik. Vi var 7 kvinnor som stickade....
.... dominorutor för glatta livet. En rolig variant på "lapptäcksstickning". Smart att man stickar ihop rutorna - då blir det ingen tråkig montering efteråt. Om någon inte vet hur man gör, kan man gå in på http://www.garnstudio.com/ och klicka på "Hjälp" och sedan på "Instruktionsvideo". Där kan man välja "domino", så får man se hur det går till.

När jag kom hem, stickade jag de sista varven på den första "Zauberball-sjalen"...

.... och började lite på den andra. Jag älskar dessa färger! När denna sjal är färdig, ska jag hänga ut båda två i butiken.

Jag jobbar på med den gosiga västen i Eskimo också. Nu har jag kommit så långt att jag har delat på arbetet och stickar på bakstycket. Blir det klart idag? (Det är ju stickcafé ikväll....)

Parallellt stickar jag på halsduken i "papegojgarn" (det heter "Ara", kommer från Dalegarn i Norge). Nu har jag gjort halva - den mäter 70 cm. Ja, egentligen hade jag stickat 2/3, men så upptäckte jag att jag hade tappat en maska precis innan bytet mellan nystan två och tre! Det var bara att riva upp. Men det går fort att ta igen - garnet är så härligt tjockt.

På förmiddagen idag ringde en kvinna och undrade om jag kunde ta emot 13 damer från Blekinge på eftermiddagen. De skulle besöka en gardinaffär samt gårdsbutiken här i samhället och ville gärna komma hit och fika. Vilken tur att jag hade bakat i helgen! Nu kunde jag ju "bulla upp".

De kom och var så glada och trevliga och gjorde verkligen "heder åt anrättningen". Det var roligt att få så många fikagäster!

När de hade gått och jag hade plockat undan och diskat, var jag faktiskt lite trött. Tyckte att jag hade gjort mig förtjänt av lite kaffe och en bulle. Visst har jagen  fin mugg?! Den fick jag av en flicka som var med i en musiklek-grupp som jag ledde för några år sedan. Roligt minne!

Ute är det grått
men det är inte vått,
och det är alltid nåt.
Snart har dagen gått,
mycket har jag fått
av glädje på min lott.
Ganska bra jag mått,
kan sen sova gott.

Önskar dig detsamma.
Maria

11 kommentarer:

  1. Ser mysigt ut, roligt med så många projekt!

    SvaraRadera
  2. Du har verkligen många härliga projekt på gång samtidigt! :-)
    Kom på att jag kanske skulle frågat dig om garnaffärer i Oslo? Är det ens lönt att tänka tanken med tanke på hur dyrt det mesta är här i grannlandet?

    SvaraRadera
  3. Papegojhalsduken är ju HELT I MIN SMAK !! Har du det garnet ?? Vad trevligt du haft med så många fikagäster. Det är riktigt fikaväder idag. Ska ta sista biten av min äpplepaj. Var det så det var dominostickning !!!!!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Hej Maria
    Så mycket vackert du gör, och så fina garner. Sjalen är otroligt vacker, att du inte blir sugen på att använda allt själv hihi
    Dominorutor är det enda som jag klarar av att sticka, köpte en bok för några år sedan och stickade som en tok. Men nu har jag ramlat in i virkvärlden helt hihi
    Vad mysigt att de ringde och bokade upp ditt lilla krypin, och tur att du bakat, såg gott ut det där!
    Tack för alla söta kommentarer inne hos mig, jag är lite slarvig med att svara emellanåt.
    Kram
    Susanne

    SvaraRadera
  5. Hej du glade!

    Lika aktiv och produktiv som vanligt! ... och fint blir det!

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  6. Vad mycket fint! Zauberball-garnerna är underbart härliga! :D

    SvaraRadera
  7. Förstår att du har fullt upp om dagarna! Kan behövas en liten kaffepaus då...

    SvaraRadera
  8. Zauberball-sjalen e toppenfin! Fina färger :-) O supersöt mugg du har!

    SvaraRadera
  9. Men va kul att du har så mycket folk som kommer till den butik. Tur att du bakade i helgen. Härliga färger i sjalarna, papegoj-garnet tycker jag är supersnyggt,vem har det garnet?

    SvaraRadera
  10. Gleder meg til å se kosevesten ferdig. Kan tenke meg alle gjestene koste seg i butikken:)

    SvaraRadera

b