tisdag 7 september 2010

Virkkväll/ Crocheting evening

Igår kväll gick den av stapeln - temakvällen "Virka smycken". Det blev mycket trevligt, tycker jag, och det producerades en hel del fina saker.

Yesterday I had a "Crochet evening" in my shop. We had a good time and many beautiful things were made.

Jag hade "dukat fram" diverse material och tips. Förutom garn (förstås) fanns det pärlor, knappar, smyckesdelar m.m.

There were some patterns, pearls, buttons - and of course: yarn.

Här är många flitiga fingrar i gång med produktion av örhängen och armband.

Many busy fingers are crocheting earrings and bracelets.

Här tillverkas halsband, armband, örhängen och broscher.

Necklaces, bracelets, earrings and brooches are made here.

Ganska fint med mormorsrute-örhängen, eller hur?

Nice with earrings made of grandma squares, don´t you think?

Jag har blivit tillfrågad om jag kan dela med mig av mönstret på detta armband, och visst kan jag det.

Lägg upp lm så att det går lite omlott runt handleden. Virka 2 varv fm. Nästa varv: Virka ca 5 fm. *Hoppa över 1 m, 6 st i nästa m, hoppa över 1 m, 1 fm.*Upprepa tills det är ca 5 m kvar. Virka 1 fm i var och en av dem. Fortsätt att virka fm "om kanten" så att du kommer till "undersidan" av armbandet. Där virkar du likadant som på "ovansidan". Avsluta med några lm vid den andra kanten. Detta blir en liten knappträns. Fäst tråden. Sy fast en knapp på motsatta sidan.

This is how you crochet this bracelet.

Ch until it reaches around your wrist. 2 rounds with sc. Next round: About 5 sc. *Skip 1 st, 6 dc in next st, skip 1 st, 1sc.* Continue until you have about 5 st left. 1 sc in each of theese. Crochet "around the corner", so you come to the "bottom side" of the bracelet. Crochet as you did on the "top side". Finish with some ch to make a button hole. Fasten up and put a button on the opposite side.

Vill man ha ett "elegantare" armband kan man ju sy fast pärlor eller paljetter på det. Man kan också göra det två - eller flerfärgat. Det är bara att ge fantasin fritt spelrum.

If you want a more "elegant" bracelet you can put some pearls on it. You can also use more than one colour on the yarn. Just let your imagination work freely.

Önskar er alla en fin dag.

Wish you all a nice day.

Ha det gott!
Maria

12 kommentarer:

  1. Det gäller att ha fantasiförmåga!
    :)

    SvaraRadera
  2. Spännande! Ser ut som om ni hade väldigt trevligt! :)

    SvaraRadera
  3. Det var en väldigt trevlig och inspirerande kväll. Tack snälla Maria för att du ordnar dessa träffar. När man kommer hem vill man bara fortsätta !!!!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Hej på dej Maria!

    Kul att få vara med på ett litet hörn då ni har pysselkväll. Där hade jag önskat vara med i natura ;-)

    Har nästan precis kommit hem, imorse var himlen klarblå och framåt lunch blev de rent mulen och grå. Just nu vräker regnet ner, men ser nu fram emot en ledig dag.

    SvaraRadera
  5. Så flott at du deler oppskriften med oss andre:) Morsomt med oldemorruter som øredobber:)

    SvaraRadera
  6. Ja, tänk vad man kan göra med en virknål och lite garn! Och en smula fantasi, ska jag kanske tillägga...?

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Eftersom jag inte kunde komma till dig så virkade jag smycken ändå. Det blev örhängen av mormorsrutor och halsband av "african flower" i melerat tunnt garn. Riktigt snygga tycker jag själv. Visar på bloggen imorgon. Ni ser ut att ha haft en trevlig kväll.
    Kram och god natt/Anneli

    SvaraRadera
  8. Tack för beskrivningen av armbandet! Det kommer jag absolut att prova.

    SvaraRadera
  9. Ser ut att ni har haft det jätte trevligt! OCh ni har tillverkat fina smycken:)
    Ha det skönt!

    SvaraRadera
  10. Låter trevligt!! Syr och stickar oxå! Köper från loppis å syr varefter mina kläder. Sist stickade jag en halsduk!!

    Härligt kreativa ni e!

    SvaraRadera
  11. Ska prova på att göra armbandet.Vilket gottebord
    med pärlor o annat du har i burkarna.

    SvaraRadera
  12. vad kul att samlas och virka tillsammans :)

    kul med såna där småsaker, det går ju så snabbt att få det klart! :)

    SvaraRadera

b