lördag 14 augusti 2010

Från mitt pysselhörn/ From my craft corner

                                              Dagen började med en liten uppvaktning.

                                Vi firade dotterns namnsdag med att ge henne en liten fikabricka....

                                 We celebrated our daughters name today. She got this when she woke up....

.... och några små paket. Dottern är född i Norge, så hon fick ett norskt mellannamn - Unni. Men det finns tyvärr inte i den svenska almanackan. Hon tyckte att det var orättvist att min man och jag hade alla våra tre namn i almanackan, men hon bara två. Så vi "uppfann" en namnsdag till henne när det fanns ett liknande namn i almanackan. Och idag står det Uno där - det var det som var mest likt. Och hon blev nöjd.

.... and some small presents. She likes this "ceremony" very much - a cosy start of the day.

Jag gör små magneter emellanåt, av fina papper, söta bilder och trevliga tänkespråk. Laminerar dem så att de ska bli hållbara. Nu började det "sina" på magnettavlan i butiken, så det var dags att göra fler. Det är ett roligt småpyssel.

I make small maganets sometimes, using nice papers, qute pictures and some wise sentenses. I like this small crafting.
                           Här är en av magneterna med ett passande ord för idag - och alla dagar.

                    Here is one of the magnets. It says: New day, new possibilities. A word for every day!

Trots det varma vädret försöker jag sticka vidare på vantarna i Eskimo. Mönstret hade en annorlunda lösning för tummarkeringen  - det blir ett hål. Sedan plockar man upp maskorna från tråden samt ytterligare maskor från den andra sidan av hålet.Smart!

In spite of the hot weather I try to knit the mittens in "Eskimo". The pattern has a different solution for the thumb. I like it!
Jag har fått hem ett garn som jag inte har testat förut, Angora-Tweed. 30% angora och 70% merinoull. Mjukt och gott. Ska sticka en babynössa och -sockor av det. Tror att det blir gosigt.

I have received a yarn that I haven´t tried before, Angora-Tweed. 30% angora and 70% merinowool. Very soft. I shall knit a babycap and socks. That will be cosy!

I eftermiddag blir det fika i Krusenstiernska trädgården. Det är en ljuvlig oas i stan - man förflyttas nästan till en annan tid, när livstempot var annorlunda mot idag. Sådant behövs emellanåt!
Hoppas att ni, mina bloggvänner också har någon oas att uppsöka ibland.

This afternonn we will visit an old garden in town, to have a nice cup of coffee. You are almost moved to another time in that garden, it is calm and green and you can really relax.
I hope that You, my blogfriends, also have a calm place to visit sometimes.

Ha det gott!
Maria

5 kommentarer:

  1. Jag är verkligen imponerad över hur mångsidig du är! Så fina magneter och vantar!
    Jag bor i Norge och här firar vi inte namsdag så din dotter har verkligen tur att ni bor i Sverige :)

    SvaraRadera
  2. Tjusiga magneter! Det där garnet ser intressant ut, kan nog vara bra till just babykläder. Jag har en "ny" brorsdotter att virka någonting åt. :)

    SvaraRadera
  3. "Krusen" är en härlig oas! För mig spelar platsen inte så stor roll dock när det gäller att hitta frid, har jag bara egen balans och så att säga är på banan med omvärlden så kan energin finnas på en skramlig buss, en dammig byggarbetsplats eller i sorlet på en lunchrestaurang. Ett rogivande handarbete hjälper förstås ofta till :-)
    Dina magneter är jättesöta.

    SvaraRadera
  4. Alla dina kloka citat och visdomsord är riktigt tilltalande för mig. Fint att sätta dem på en tydlig plats. Ha det gott // Eva

    SvaraRadera
  5. Hej Maria!
    Vilken gullig lösning på namnsdags-bristen :)

    Jo, jag kommer ha garner til försäljning. Både batikfärgade bomullsgarner och handspunna ullgarner ska fyllas på i etsyshopen så småningom. Snart hoppas jag :)) Jag kommer hojta till när den är öppnad igen.

    Hoppas du haft en bra helg!
    MiA

    SvaraRadera

b