måndag 9 augusti 2010

Helgpyssel

Så har ännu en helg gått - med regnigt och disigt väder. Då kan man ju muntra upp sig med....

.... ett gott fika på Kläckeberga Lantcafé. Allt är hembakat och jättegott. Och miljön är gammaldags gemytlig. Det var skola i huset för länge sen.

Min käre man fyller år om ett par dagar. Men vi firade honom i lördags eftersom hans bror fortfarande var hemma på semester. Mannen vill alltid ha hallontårta på sitt "kalas" - så bra att vi har en gårdsbutik här i samhället (Wirblads) där man kan få tag på hallon!

Igår, söndag, tillbringade jag en del tid i köket. Bullarna var slut i frysen, så det var dags att göra nya. Det passar bra att ägna sig åt bakning när regnet strilar utanför.

Jag bakade också bananmuffins - dotterns favorit. Receptet har jag fått av min mormor. Här kommer det:

1 ägg, 1 kaffekopp socker, 1½ kaffekopp mjöl, 50 g smält smör, 1 tsk bakpulver, 1 tsk vaniljsocker, ½ tsk bikarbonat, 1½ tsk grädde/mjölk, 2 mosade bananer. Grädda i 175 grader ca 18 min.
Grundreceptet är för en kaka i form - grädda då i ca 40 min.

Ibland vill jag lyssna på musik när jag donar i köket. Igår blev det musik av Stefan Nilsson. Jag har en CD med filmmusik som han har skrivit - från "Skärgårdsdoktorn", "Juloratoriet", "Jerusalem" m.fl. Underbart fin!

Äntligen är mitt projekt med de virkade rutorna färdigt! Det blev en sommartunika. Tyget har jag haft liggande säkert i ett par år - ett reatyg från Stoff och Stil, som jag tycker så mycket om. Nu kom det till användning.

Jag virkade ett varv fm längst ner på rutraden innan jag sydde fast den mot tyget. Sedan virkade jag ett varv fm runt halsringning och ärmhål också, för att få det mer enhetligt.
Nu får jag bara hoppas att sommaren fortsätter (idag är det regngrått) så att jag får använda den. Nåja, man kan ha en t-shirt under den också.

Nu väntar jag på de nya mönstertidningarna från Drops - 6 stycken med härliga modeller. Har redan kollat in deras hemsida, där kan man ju se och skriva ut den nya kollektionen. Trevligt!

Önskar er alla bloggvänner en fin dag!

Ha det gott!
Maria

10 kommentarer:

  1. Åh va mycket gott och tunikan är underbart fin.
    KRAM/Veronica

    SvaraRadera
  2. Mmm... vilka härliga bakbilder, man blir sugen. Bakade en mix-sockerkaka igår, lagom ansträngande för mina händer ;-) När jag får min kropp "tillbaka" ska det bli rejälare bak, tycker om att baka.
    Jag gillar också att titta på Drops-mönstrena, sitter ofta och surfar på deras sida.

    SvaraRadera
  3. Oh vilka bilder! Mums!! Kunde nästan känna smaken av hallon när jag såg tårtan =)
    Tunikan är underbar, hoppas du får många tillfällen att använda den.

    Och någonstans på någon annan blogg tror jag det var du som skrev om den härliga rit-leken med att rita ett ansikte, sen vika pappret och lämna till nästa som ritar en kropp... Jag hade helt glömt bort den! Kommer ihåg när jag och kompisarna ägnade många papper åt den för många somrar sen... Ska lära min dotter ikväll, hon kommer uppskatta den mycket. Tack för det!!
    Önskar dig en fortsatt härlig vecka ♥

    SvaraRadera
  4. Oj vad du varit flitig.. En annan sitter i husvagnen och får inget alls gjort... Såg att du ville tävla hos Gina.. Gå in på min blogg och klicka på länken så kommer du till Ginas sida.. Jag vill bara poängtera att det är inte min blogg som haft 30000 besökare utan Ginas. Själv har jag haft 616 besökare på 3 månader inte illa det heller..

    SvaraRadera
  5. Hej Maria
    Vilka underbara bilder du bjuder på idag, synd bara att man inte blir bjuden på den där hallontårtan för den såg mycket smaskig ut!
    Din tunika blir jättefin, vad rutorna passade perfekt till det tyget, helt otroligt bra. Ser ut som en dyr kollektionstunika nu :-)
    Hoppas att det inte regnar på dig idag, jag har precis promenerat hem från jobbet 4 km i regn.... nu får denna blöta katten värma sig med kaffe.
    kram
    Susanne

    SvaraRadera
  6. Ser väldigt smaskigt ur med chokladkaka och hallontårta!! Vilken fin tunika du har virkat/sytt!!

    SvaraRadera
  7. Vilken jättecharmig tunika klart vi hoppas på att Ryssland vinner över England i detta väderläger så du får använding för den snart!

    Idag känner jag mig som ett kakmonster... utan kakor!

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  8. Så fin tunika! Det e snyggt när man har virkade detaljer på ett plagg, och det passar ju utmärkt till en tunika! Tack förresten, för att du alltid skriver så snälla saker på min blogg :-)

    SvaraRadera
  9. Vilken smart idé! Ett ganska lätt sätt att få till ett riktigt snyggt plagg! :) Det är nästan så jag får rota igenom min tyglåda med en gång...

    SvaraRadera
  10. Vad har du använt för mönster till dessa rutorna?

    SvaraRadera

b