onsdag 4 augusti 2010

Ingen rolig syn!

I förmiddags när jag kom till min butik och gick in i det inre rummet, blev jag stående, alldeles häpen.
Det låg trasiga kakelplattor på golvet och i en del av rummet var det en stor vattenpöl på golvet. Vad hade hänt sedan jag gick härifrån igår?
Det visade sig att hyresvärden som bor på övervåningen hade fått en vattenläcka - ett varmvattenrör hade läckt hur länge som helst, tydligen. Och nu hade det läckt in hos mig också. Kakelplattorna kom från en långsmal "låda" uppe i taket - förmodligen går ledningen där.
Nåja, det var bara att torka upp vattnet och sopa ihop skärvorna. Varmvattnet var avstängt och en rörmokare ska komma och laga det under dagen.
Vilken tur att läckan inte var över den delen av lokalen där jag har mitt garnlager! Visserligen är allt garn inplastat, men ändå.
Då är detta en betydligt trevligare syn. Igår stickade jag en "basmössa" i Eskimo. Garnet är faktiskt mycket starkare lila i verkligheten än på fotot.
Så började jag på en vante - det är samma garn som mössan - också ett "basmönster". Man får börja i tid med det som ska finnas i butiken till kommande säsong. Men garnet är tjockt och mönstret är enkelt, så det går fort. Och det var roligt att börja sticka sånt här nu.

Boleron är på gång. Igår kväll sydde jag ihop alla rutorna i en lång rad. Nu ska jag börja sy fast dem på själva plagget. Sedan ska man virka en picot-kant runt hela kanten samt runt ärmhålen - sen är den färdig.

Ett ord på vägen:
"Motgången är ofta en förklädd vän.
Möt den med tacksamhet
för den ger dig styrka och klokskap.!

Ha det gott!
Maria

3 kommentarer:

  1. Även om det fortfarande är sommar så är det en skön känsla att rusta lite för vintern, både i forma av ylleplagg och som i ditt tidigare inlägg, marmelad.
    Jag gillar färgen på det lila garnet!

    SvaraRadera
  2. Vilken jobbig upplevelse att komma till butiken och mötas av det som du gjorde idag... speciellt tills man får klarhet i vad det handlar om. Håller tummarna för att skadorna är enkla att åtgärda hos dig

    För några år sedan började kaklet falla ner från väggen i badrummet... det var med stor oro vi började riva i det. Det visade sig sedan ha varit kakelsättaren som sparat på bruket och inga skador. Det blev ett helrenoverat badrum efteråt till stor glädje!

    Fräck mössa!

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  3. Det var jo leit med vannskaden. Enig at det er godt å strikke med tykt garn og tykke pinner. Det blir flott, og går utrolig fort unna. Ha en fin dag:)

    SvaraRadera

b