fredag 27 augusti 2010

Sensommarpyssel Late summer acitivities

Hela sommaren har jag haft denna barnponcho hängande i skyltfönstret. Den har inspirerat flera till att virka en sådan till barn eller barnbarn.

I have had this poncho in my shop window during the summer. Many people have crochet one to their children or grandchildren.

Den är virkad i "Paris" bomullsgarn. Nu tycker jag att den är lite för "somrig" för årstiden - vi hade 10 plusgrader i morse!

I used "Paris", cotton. Now I feel that it looks too much "summer" for this time of the year - we had 10 degrees C this morning!

Så nu har jag börjat sticka en barnponcho i "Puddel". Det ser ut som päls, läckert. Man stickar den i två delar som sys ihop. Det här är den första.

Now I have started to knit a poncho in "Puddel". It looks like fur. You make it in two pieces. This is the first one.

Igår afton när jag kom hem, såg jag att våra Sköldpaddsblomster hade börjat blomma. De är så fina.

Some flowers in our garden.

Och nu är Dahliorna verkligen "på G". Nästa år vill jag ha hela rabatten full med Dahlior!

These are my favourites.

Krassen kommer mer och mer också. Jag sparar frön från år till år.

I keep the seed from this year to next.

Kolla in vindruvorna! De börjar så smått mogna och anta sin riktiga färg. då kanske vi hinner smaka på dem innan frosten kommer!

Look at the grapes! I hope we can taste some before the winter comes.

Nu är min lila linsjal färdig. Jag brukar faktiskt inte blocka de här rätstickade sjalarna. Tycker att de är ok ändå. Har precis börjat sticka på en sjal i entrådigt ullgarn från Ullcentrum, i ljusa och rosa toner.

Now I´m finished with my purple flax shawl. And I have started to knit one in a thin wool yarn.


Ja, så är det väl med livet - vi "stickar" maska för maska. Ibland blir det trassel, men då får man försöka reda ut det. Ibland rullar nystanet iväg och man undrar varför allt går så fort. Men för det mesta är det väl ganska trivsamt. Man ser hur livsmönstret växer fram, bit för bit, och det är ganska spännande.

That is how life is, I think - we "knit" stitch by stitch. Sometimes there is trouble, and we must try to fix it. Sometimes the ball rolls away and we wonder why everything has such a high speed. But mostly it is rather good. You see how the pattern of life grows, bit by bit, and it is rather exciting.

Jag önskar er många "goda maskor" denna dag!
Ha det gott!
Maria

10 kommentarer:

  1. Så otroligt att ni kan odla vindruvor! Spännande att smaka resultatet sedan!

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder att njuta av :)
    Trevlig helg/Annika

    SvaraRadera
  3. Jättesnygg poncho! Det förstår jag att många har blivit sugna på. Set ska bli spännande att se den lite mera höstiga också!
    Och visst blir man glad för alla blommor som fortfarande vill blomma, trots hösten!
    Ha en jätteskön helg,
    önskar Marita

    SvaraRadera
  4. OjOj vilken energi du har!!!
    Ponchos är både praktiska och fina. Din är läcker. Då min äldsta flicka (snart 30år) var liten hade hon flera ponchos. Då det var riktigt kallt kunde man trä den över overallen ;-)
    Det grå garnet är helläckert, men det måste vara svårt att sticka med men det tycker väl inte en van stickerska!

    Dahlior är jättefina hade jag haft om vi bara hade kunnat förvara dem över vintern. De blommar så vackert nu då mycket annat är över.

    Igår var jag ute och hamstrade frön i trädgården till nästa vårs plantering.

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  5. Du verkar vara produktiv! Kram

    SvaraRadera
  6. Va fina blommor du har i din trädgård. Ponchon är jättefin o den gråa blir ju helfestlig.
    Ha en jätteskön helg

    SvaraRadera
  7. en poncho måste jag virka nån gång, så lätt också i dessa mormorsrutor eller vad man kallar det... :)

    SvaraRadera
  8. Forstår godt at mange ville lage en slik fin poncho selv. Den nye vinter-ponchoen blir sikkert fin:)

    SvaraRadera
  9. Vad fina dahlior du har !! Har du varit i Kurrebo och sett deras försöksodlingar ? Där finns nog ALLA sorter som finns (?) . Ett jättetrevligt utflyktsmål. Vi var där i onsdags.
    En poncho i Puddel....det blir nog härligt !
    Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Tjusig poncho, man blir verkligen inspirerad! :) Pälsgarnet ser spännande ut!

    SvaraRadera

b