måndag 16 augusti 2010

Min helg My weekend

Min helg startade med ett mysigt fika i Krusenstiernska trädgården.

My weekend started with a cup of coffee in the "Krusenstiernska garden".

Det smaskiga fikabrödet åts upp innan jag kom mig för att ta kort på det. För det var något annat som kom i fokus.

The goodtasting bunnies were eaten before I remembered to take a photo of them. Something interesting happened not far from us.

Det var vigsel i trädgården! Jag kunde inte fota (tyckte jag) under själva vigseln, det hade varit för påträngande. Men jag tänkte att efteråt går det ju bra. Det var inget jättestort sällskap, men jag såg det lyckliga paret. Hon hade en enkel, kort vit klänning och en härligt färggrann brudbukett. De hade sedan festen i en annan del av trädgården. Mysigt!

There was a wedding in the garden! I could not take a picture during the ceremony, but afterwords. The bride had a short, white dress and a beautiful, colourful bouquet. So nice!

Det är verkligen fint i denna gamla trädgård. Den drivs av en stiftelse. Huset är ett museum där man kan bli guidad. Och trädgården är öppen hela sommaren - man kan "bara" sitta där och njuta eller också kan man köpa lite fika med hambakat bröd. I oktober brukar det anordnas en skördemarknad där. Då säljs produkter från gården - sylt, äppelmos, saft, gelé m.m.

This is really a beautiful old garden. The house is a museum and the garden is open during the summer. You can sit here and realax or/and buy a cup of coffee with some home-baked bread. In october there is a "harvest fair". There you can buy jam, apple sauce, juice, jelly and other products from the garden.

På kvällen fick jag ett "röjar-ryck"! Detta är mitt syrum hemma. Jag fick lust att möblera om. Sagt och gjort. Och det förde ju med sig att jag fick städa och rensa bland allt som hade samlat sig på hög.

In the evening I cleaned my sewing-room at home. It was necessary. I also moved some furniture around.

Resultatet blev väldigt bra, tycker jag. Det blev mycket rymligare - och så skönt att få ordning på saker och ting som legat och "skräpat". Nu kan man ju sitta här och jobba!

Here is the result - very good, I think. The room got more space, so now I really can sit here and work!

Jag prenumerrerar på en amerikansk korsstygnstidning, "Cross Country Stitching". Där finns så många fina motiv! Jag har precis gjort ett sådant färdigt:

I subscribe for an american cross stitch magazine, "Cross Country Stitcnhing". There are so many beautiful patterns! I have finished this one:

Det finns ytterligare fem motiv i samma stil - jag har börjat på ett av dem. De är så underbart fina och roliga att brodera. Jag har lite tankar på vad jag ska använda dem till. Återkommer om det så småningom.

There are five more patterns in the same style - I have started on one of them. They are so very beautiful and I really like to stitch them. I have a thought about how I shall use them. I´m coming back to that later.


Så jag hade alltså en trevlig och innehållsrik helg. Hoppas att ni, mina vänner, också hade det.
Önskar er alla en fin dag och en bra vecka!

So, I had a nice weekend with different things to do. I hope that You, my friends, also had a good weekend. I wish You all a nice day and a good week.

Ha det gott!
Maria

3 kommentarer:

  1. Mycket snyggt resultat av ommöblerandet! :) Jag hade också gärna haft plats med ett syrum!

    SvaraRadera
  2. Vilket lyft för syrummet! Ibland har man riktig lust att förnya sig och då blir det ibland så här bra och om inte annat så uppröjt ;-) Inspirerande att sätta igång och knåpa här!

    Passar på att kommentera innan jag måste stupa i säng en stund

    Ingela

    SvaraRadera
  3. Deilig å få orden:) Det ser så fint ut i den hagen du har tatt bilder ifra øverst her:)

    SvaraRadera

b